Jun 26, 2010

Bola dan perempuan

Sekarang bising pasal bola. Sana bola. Sini bola. Lelaki-lelaki pasti (majoriti) akan tengok bola. Para suami akan tercongok depan kotak tv tengok bola. Sekalian muda-mudi melepak dengan kawan-kawan kat kedai mamak tengok bola. Chewahhh..memandai je aku.

Tapi yang pasti mak aku tengok bola, 'ikut musim' katanya. Siap ada jadual perlawanan bola Hotlink ditampal kat dinding sebelah tv. Setiap kali habis game, mak aku tulis pakai pen berdakwat biru. Biasanya mak aku dapat tulis result yang masa gamenya pukul 7.30 malam dan 10.00 malam. Pukul 2 pagi tu, memang tak lah. Result pukul 2 pagi tu, mak aku tengok kat paper Metro keesokkan harinya. Haha. Semata-mata tengok result. Nama pun perempuan, apa lagi nak ditengok. Kalau tak jumlah gol, nak tengok muka pemain-pemain, takpun sokong team mana yang sumbatkan gol. Itu biasa.

Jadi perempuan sangatlah tak kacak untuk membicarakan tentang bola sepak. Jangankan World Cup, yang dalam Malaysia pun perempuan tak ambil tahu. Senang kata, pasukan yang mewakili universiti mereka untuk bertanding pun lagilah mereka tak tahu.

Aku tak kata semua perempuan, tapi majoriti, sebenarnya sangat majoriti. Dan aku sangatlah tak hairan bilamana ada mereka-mereka yang perempuan-perempuan itu mengaku minat sukan bola, tapi tengok penampilan, berdress singkat dan bibir bercalit gincu merah jambu atau berjeans ketat dan berambut perang ataupun berbaju kurung dan bertudung litup. Itu semua adalah konon-konon mereka bilamasa mereka mengaku menyokong Portugal, menyokong Brasil dan menyokong Italy. Kalau setakat kau dah kumpul jersi-jersi setiap pemain kegemaran, kalau setakat kau dah tahu jadual perlawanan dan kalau kau pamer poster-poster team kegemaran, aku tak jamin kau tahu macam mana lelaki tahu :)

*Aku sedang berbicara tentang bola sepak berarena besar yang berlangsung sekarang yang aku sendiri tahu aku sangatlah tidak kacak untuk bersoaljawab mengenainya. Lagi sekali aku ingatkan bukan semua perempuan dan bukan semua lelaki.

No comments:

Daisypath Happy Birthday tickers